Przegub napędowy łączy napęd ze skrzyni biegów do przekładni głównej. Dlatego jest również nazywany wałem napędowym.
Jest to grupa części łączących przekładnię z kołami napędowymi. Składa się z wału napędowego, przegubów uniwersalnych o stałej prędkości i przegubów poślizgowych. Ponieważ przegub musi wytrzymywać obciążenia skrętne, jest zwykle wykonany z przekroju rurowego. Musi być również dobrze wyważony, aby uniknąć wirowania przy dużych prędkościach. Wały wykonane są ze stali, aluminium lub materiałów kompozytowych. Przeguby uwzględniają ruchy osi tylnej w górę i w dół podczas jazdy pojazdu. W zależności od rodzaju napędu może znajdować się jedno złącze poślizgowe w wale, służy to do regulacji długości przegubu napędowego, gdy wymagają tego ruchy tylnej osi. Ruch obrotowy wału głównego skrzyni przekładniowej jest przenoszony na zespół różnicowy w celu obracania kół napędowych, głównie na obciążenie skrętne działa na wał napędowy, dlatego ma on przekrój rurowy. Aby zapobiec powstawaniu turbulencji przy dużej prędkości, jest idealnie wyważony. Przegub uniwersalny zapewnia przekazywanie mocy przy zmieniających się kątach wału napędowego podczas poruszania się pojazdu.
Przegub napędowy pobiera moc z wału wyjściowego skrzyni biegów bez dokonywania jakiejkolwiek zmiany mocy, skąd moc jest przekazywana dalej na koła napędowe przez oś tylną.
Dwuczęściowy wał napędowy jest podparty pośrodku przez łożysko gumowe. Wał napędowy powinien być wystarczająco sztywny, aby wchłonąć działanie skręcające wynikające z momentu napędowego i układu skrętnego. Powinien również być odporny na wibracje. Prosty przegub napędowy nie przenosi ruchu równomiernie, gdy wały działają pod kątem. Z tego powodu w pojeździe stosowane są dwa przeguby uniwersalne, jedno między skrzynią biegów a wałem napędowym, a drugie między wałem napędowym a wałem mechanizmu różnicowego. Przegub napędowy jest ogólnie stosowany, ponieważ ma mniejszą masę, może wytrzymać niewspółosiowość, ma dobrą wytrzymałość na skręcanie oraz zapewnia mniejszy opór przy zmianie prędkości kątowej spowodowanej użyciem sprzęgła.