Około 30% energii wytworzonej w silniku samochodu w celu wytworzenia mocy jest zwykle marnowane na rurze wydechowej silnika. Celem turbosprężarki jest przechwytywanie części tej energii i ponowne wykorzystanie jej w silniku w postaci wysokiego ciśnienia w kolektorze dolotowym silnika.
Turbosprężarka dostarcza w ten sposób więcej powietrza do mieszanki. W silniku bez turbosprężarki, takim jak naturalnie wolnossące silniki samochodowe, powietrze jest zasysane do silnika przez obszar niskiego ciśnienia wytwarzany przez skok tłoka w dół. Ale ten system działa na stałym ciśnieniu wlotowym powietrza, którego nie można ani zwiększyć, ani obniżyć. W celu rozwiązania tego problemu stosuje się turbosprężarki, które zapewniają wyższą gęstość powietrza w silniku. Zatem turbosprężarka jest mechanizmem zapewniającym większą ilość powietrza w mieszance.
Ten wymuszony system indukuje sprężanie powietrza i wciska je do cylindra silnika, umożliwiając dostanie się dużej ilości paliwa do silnika.
Pomaga to nie tylko uzyskać większą moc, ale także poprawia stosunek mocy do masy silników. Ponieważ turbosprężarki stają się coraz powszechniejsze, należy pamiętać o kilku kwestiach związanych z technologią. Ze względu na wyższą temperaturę roboczą i ciśnienia silnika z turbodoładowaniem ważne jest, aby nadążać za regularnie planowanymi wymianami oleju, zgodnie z zaleceniami producenta. Wyższe ciepło i ciśnienie silnika z turbodoładowaniem może szybciej rozbijać dodatki ochronne w oleju stosowane do ochrony silnika przed przedwczesnym zużyciem. Również silniki z turbodoładowaniem mogą wymagać użycia droższego oleju syntetycznego. Odpowiednie smarowanie elementów jest bardzo istotne ze względu na bardzo wysoką prędkość obrotu sprężarki, jak również wysoką temperaturę. Zatem w tym przypadku zwykły olej mógłby się nie sprawdzić. Wiele firm prowadzi serwis turbosprężarek, polega on na wymianie i regeneracji niektórych podzespołów, łożysk czy łopatek wirnika. Dzięki temu można zaoszczędzić na zakupie nowej sprężarki.