Moduł sterujący silnika, nadzoruje prawidłowe działanie naszego pojazdu, monitoruje większość czujników w komorze silnika, aby zarządzać mieszanką paliwowo-powietrzną pojazdu i regulować układy kontroli emisji spalin.
Reguluje cztery główne systemy pojazdu, kontroluje mieszankę czyli stosunek paliwa do dostarczanego powietrza, mieszanka powinna być stale nadzorowana i dostosowana, przykładowo kiedy wciskamy pedał gazu, do komory silnika musi być dostarczona większa ilość mieszanki, a co zatem idzie także większa ilość powietrza poprzez przepustnicę. Sterownik silnika kontroluje także prędkość obrotową biegu jałowego w taki sposób aby samochód nie zgasł.
Kontroluje zmienny rozrząd zaworów, a także steruje zapłonem naszego samochodu. Jeśli chodzi o stosunek powietrza do paliwa, komputer wykorzystuje czujniki do regulacji stosunku tlenu do paliwa wykrytego w spalinach samochodu w celu wykrycia ustalenia optymalnej mieszanki. Niektóre z tych czujników obejmują czujniki przepływu powietrza, czujniki tlenu, czujniki paliwa. W przypadku prędkości obrotowej biegu jałowego moduł sterownik silnika opiera się na czujnikach znajdujących się przy wale korbowym i wałku rozrządu, które śledzą obroty pojazdu i obciążenie silnika poprzez monitorowanie prędkości obrotowej silnika. System zmiennych faz rozrządu kontroluje, kiedy zawory są otwierane w silniku, aby zwiększyć moc lub ilość mieszanki. Komputer silnika kontroluje także czas zapłonu, ale kontroluje również wiele innych systemów. Początki bardziej zaawansowanego sterowania niektórymi podzespołami silnika sięgają lat 70tych XX wieku. Wówczas wprowadzono pierwsze systemy sterowania gaźnikiem za pomocą elektromagnesów, auta zaczęły także kontrolować mieszankę na biegu jałowym. W latach 80tych kiedy wprowadzono wtrysk paliwa komputer silnika przejął także rolę sterowaniem wtryskiem, oraz zapłonem. W latach 90tych systemy sterowania silnikiem zaczęły nadzorować także pracę silników diesla, z systemami turbodoładowania. Z czasem sterownik zaczął także sterować turbosprężarką, i układem kontroli emisji spalin, kiedy zaczęły pojawiać się coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące zawartości spalin. Sam sterownik silnika także może z czasem ulec awarii, wówczas konieczne będzie odwiedzenie specjalisty lub też wymiana. Naprawa sterownika wymaga demontażu urządzenia i wykonania dość szczegółowych, precyzyjnych prac elektronicznych czy też ponownego zaprogramowania urządzenia.
Jest to podobne do naprawy płyty głównej w komputerze, niektórzy eksperci zalecają usunięcie i otwarcie urządzenia oraz poszukiwanie oznak uszkodzenia elektrycznego, oznak przepalenia, przerwania elementów lutowanych i ścieżek czy też innych podobnych nieprawidłowości. Może być to także korozja spowodowana uszkodzeniami spowodowanymi przez kwas lub wilgoć, prawdopodobnie będzie ona dobrze widoczna. Mogą to być także uszkodzenia związane z okablowaniem, dlatego też należy najpierw sprawdzić wszystkie połączenia. Awarię mogą powodować także niedziałające czujniki, jest wiele rzeczy które należy sprawdzić w momencie kiedy uważamy że nasz sterownik jest uszkodzony. Jeżeli wiemy na pewno ze jest on uszkodzony może zajść potrzeba wymiany, wówczas można kupić zamiennik korzystając z naszej strony.